Till Riksförbundet
Gå till distrikt

Vägmotion till 2022 års årsmöte, vad hände?

Årsmötet 2022 fick en motion från Birgitta Björk om det indragna vägunderhållet på två småvägar i vårt närområde. Här kan du läsa mer om det.

På hemsidan inför 2022 års årsmöte stod så här:

Till årsmötet 26/2 2022 har det kommit i en motion om de vägar som blivit av med sitt bidrag till underhåll. I vårt närområde gäller det nästan hela vägen mellan Jonsbol och väg 240 och vägen mellan Ökna och Böj. Motionen handlar om huruvida Flatviksgårdens byggdegårdsförening kan göra något för att det beslutet ska ändras. Alla medlemmar har fått motionen i samband med årsmöteshandlingarna. Kom och säg din mening! Som vanligt serveras det semlor som Lollo fixat. Välkomna!

Här kan du se motionen

Här kan du se en artikel om det indragna vägunderhållet

Vad hände med motionen?

Årsmötet beslöt att skicka en motion om ärendet till Bygdegårdarnas riksstämma. Årsmötet samtalade också mycket om vägar generellt i vår bygd och såg ett behov av att gå samman i vår bygd för att om möjligt kunna påverka kommunen till att ha en bättre väghållning i vårt område. Birgitta Björk, som skrivit motionen och Jenny Persson, ordförande, utsågs till att åka till distriktsstämman i Hån för att tala för motionen.

Här kan du se motionen till distriktsstämman

Det blev tyvärr avslag på motionen på distriktsstämman, med motiveringen att bygdegårdarna inte håller på med denna sorts frågor och att detta inte berör många av bygdegårdarna samt att besluten om vägunderhåll av små vägar tas av politiker på riksplanet, inte ute i regionerna… Men,  man beslöt att skicka motionen vidare till Bygdegårdarnas riksstämma där större möjlighet finns att påverka. På grund av ett missförstånd skickades dock inte motionen vidare till stämman.

Men! Det tog ändå inte slut där! Vår distriktsordförande Andreas Pettersson berättade att han tog upp frågan på riksnivå och att frågan skickats vidare till  bygdegårdarnas landsbygdsråd där de har bättre möjlighet att påverka politiker på riksplanet. Frågan skickades också vidare till organisationen ”Hela Sverige Ska Leva” (där bygdegårdsföreningen är medlem). I och med det lyfter alltså frågan till riksplanet  och det ger större möjlighet att påverka politiker på rätt nivå.

Väg med indraget underhållsbidrag